Ik heb besloten om te stoppen met deze Blogger-boekenblog en verder te gaan bij Posterous. Klik op Ons Dagelijks Brood want daar gaat alles gewoon door. Tot ziens!

15 april 2009

Noch bevor Ebling zu Hause war, läutete sein Mobiltelefon




Daniel Kehlmann, Ruhm - ein Roman in neun Geschichten (Rowohlt, 2009, gebonden 203 pp. met leeslint)

Ik ben niet zo van de korte verhalen (uitzonderingen daargelaten *), maar de negen 'Geschichten' in de roman van Kehlmann (1975) heb ik achter elkaar uitgelezen. Elk verhaal staat op zichzelf en toch komen facetten van een groter geheel her en der terug. Een man koopt een mobiele telefoon en wordt vervolgens voortdurend gebeld en verward met iemand anders. Na een tijdje gaat neemt hij de identiteit aan van de man die men aan de lijn verwacht. Een bekende acteur wordt van de ene op de andere dag niet meer gebeld, alsof iemand anders zijn leven heeft overgenomen. Et cetera.

Ruhm lag hoog opgestapeld op een speciale tafel middenin de Thalia Buchhandlung in Muenster. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar herinnerde me dat ik enkele jaren daarvoor Frank Schätzings Der Schwarm metershoog had zien liggen en dacht: 'Dit moet wel een goed boek zijn'. Wat ook zo was (tot aan de laatste 50 pagina's).

2 opmerkingen:

  1. Dit boek heb ik (nog?) niet gelezen, want ik ben óók niet zo van de korte verhalen, maar Het meten van de wereld van dezelfde schrijver wel en dat met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je even 'langskwam', Anna! Mijn uitzonderingen zijn: J.L. Borges en Doeschka Meijsing (De Hanen en andere verhalen --> heb ik stuk gelezen!).

    BeantwoordenVerwijderen